צמחי המרפא הסינים

מעגל צמחי מרפאצמחי מרפא סינים הם דרך נוספת בה משתמשת רפואה סינית – לצד המגע (באמצעות טווינה), הדיקור הסיני, התזונה והתרגולים השונים (כגון צ’י קונג) – כדי להחזיר את גוף האדם לאיזון. לא רק מטפלים ברפואה סינית עושים שימוש בצמחי מרפא סינים אלא גם מטפלים הוליסטיים רבים כבר נחשפו לאיכויות הרבות של צמחי המרפא המגיעים אלינו מהמזרח הרחוק. צמחי מרפא סינים הם גם חלק בלתי נפרד מלימודי רפואה סינית.

הרבליזם – הטבע מתגייס לעזרתנו

הסינים, ורוב עמי המזרח הרחוק, מודעים ליכולות הריפוי והאיזון של צמחים שונים מזה אלפי שנים – אבל גם בעולם המערבי התעוררה זה מכבר מודעות לעוצמות הטמונות בטבע, ולכדאיות השימוש בצמחים שונים כדי לרפא מחלות ולאזן את הגוף והנפש.

הרבליזם (שימוש בצמחים לצורך ריפוי) הוא כבר תורה של ממש, הנסמכת על מסורות עתיקות (בדואיות, הודיות, סיניות, תימניות ועוד) ומשלבת ידע מדעי מתקדם. לבנדר, לבונה, שוש קירח, נענע, מרווה, זית, ג’ינג’ר ואכינצאה – לכל אלה סגולות מוכרות וידועות, ומדי יום, עושה רושם, למדים בני האדם אודות עוד צמחים שמסוגלים לשפר את איכות חייהם באופנים רבים.

כיצד בוחרים צמחי מרפא סינים

הקיסר שן נונג, שחי בסין לפני למעלה מ- 3,000 שנה (ושהסינים מכתירים אותו כ”אבי החקלאות”) היה הראשון לזהות את כוח הריפוי של עולם הצומח. תזונת הסינים באותם ימים הייתה בעיקרה צמחונית, אבל בשל היעדר ידע לא תמיד הייתה בריאותם תקינה. שן נונג החל לחקור את הפירות והצמחים השונים, לזהות איזה מהם רעילים, אילו שילובים תורמים לאיזון הגוף ואילו פוגעים בו ובאופן כללי לבנות מסד נתונים שמהווה את התשתית לשימוש המושכל של ימינו בצמחי מרפא סינים.

מים - אחד מחמשת היסודותצמחי מרפא סינים נבחרים על פי השפעתם האנרגטית על הגוף (וכמובן גם על הנפש). לכל צמח יש איכות יאנגית ואיכות יינית ובנוסף הוא מקושר לאחד מחמשת האלמנטים היסודיים (מים, אדמה, אש, עץ ומתכת). בהתאם לאלמנט, כך גם החיבור גוף: למשל צמחי מרפא סינים בעלי חריפות יסייעו לריאות, צמחים מרים תורמים לתפקוד הלב והמלוח מתחבר אל הכליות. מינון עודף עלול, כמובן, לגרום לבעיות: חריפות מוגזמת תפגע בכלי הדם ובשרירים, מתיקות גבוהה מדי תוביל לכאבי עצמות ולנשירה של שיער.

מטפל ברפואה סינית מצויד בידע ובניסיון המאפשרים לו להתאים לכל אדם ולכל מצב בחייו את הנוסחה האופטימאלית (בדרך כלל שילוב של מספר צמחי מרפא סינים) וכן את אופן הכנתה.

צמחי מרפא ודיקור סיני – טובים השניים מן האחד

דיקור סיני (אקופונקטורה) וצמחי מרפא סינים יוצרים סינרגיה רבת עוצמה. דוגמה אחת ליכולת של טיפול משולב בדיקור סיני וצמחי מרפא סינים הוכחה במחקר ישראלי-צרפתי משנת 2010, שהתמקד בשיפור איכות הזרע הגברי בקרב מי שהוגדר כסובל מבעיות פוריות. הגברים קיבלו צמחי מרפא סינים מדי יום ופעם בשבוע זכו גם לטיפול בדיקור סיני. תוצאות המחקר: עלייה משמעותית מבחינת איכות תאי הזרע (כשהמדד הוא אחוז הצורות התקינות בתאים) – וחשוב יותר, שישה מתוך 12 הזוגות שהשתתפו בו נכנסו להיריון.

רפואה סינית כתחליף בריא לתרופות

מחטי דיקור בתוך לימוןתרופות המבוססות על חומרים כימיים מייצרות במקרים רבים תופעות לוואי בלתי רצויות, לצד ריפוי המחלה או פתרון הבעיה. רפואה סינית מבוססת על טיפול בשורשי כל בעיה ולא בסימפטומים שלה, תוך החזרת האיזון למערכות הגוף שאיבדו אותו. תפישת עולם זו – שבאה לידי ביטוי בדיקור סיני וגם בפורמולות צמחי מרפא סינים – מבטיחה כי לגופנו לא ייכנסו חומרים מזיקים, אלא רק כאלה התורמים לאיזונו, לחיזוק מערכת החיסון ולבריאותו באופן כללי.